Que és el Dret d'accés a la informació pública
Les persones tenen el dret d’accedir a la informació pública, a títol individual o en nom i representació de qualsevol persona jurídica legalment constituïda (art.18.1, Llei 19/14).
Lleis
Ley 19/2013, de 9 de diciembre, de transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno.
Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d’accés a la informació pública.
Com exercir-ho?
Cal presentar una sol·licitud del dret d’accés a la informació pública (SAIP)
Com i on es pot presentar?
A la pàgina web municipal www.santboi.cat, a tràmits, guia de tràmits, catàleg de tràmits i serveis de l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat. (Enllaç a registre electrònic).
També de forma presencial, a l’OMAP (Oficina Municipal d’Atenció a les Persones) o també enviant-la per correu postal certificat, al Servei de Qualitat, Transparència i Innovació.
Quins requisits són necessaris per posar a les sol·licituds d’informació pública?
Les sol·licituds d’accés a la informació pública es poden presentar per qualsevol mitjà, inclosos els electrònics, sempre que permetin deixar constància dels següents requisits:
La identitat del sol·licitant.
La informació precisa a la qual es vol tenir accés, sense necessitat d’indicar cap document ni expedient concrets.
La forma o el format en què es prefereix tenir accés a la informació.
Una adreça de contacte, preferentment electrònica, que serveixi per a les comunicacions entre el sol·licitant i l’Administració.
El sol·licitant pot exposar, amb caràcter potestatiu, els motius que justifiquen l’exercici del dret d’accés a la informació pública. L’absència de motivació en cap cas no pot ésser una causa per a denegar la sol·licitud.
Qui pot presentar una sol·licitud de dret d’accés?
La sol·licitud la pot presentar qualsevol persona més gran de setze anys (art.18.3, Llei 19/14).
Quina informació pública es pot demanar?
Tota la informació elaborada, en aquest cas, per l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat i la que aquesta té en el seu poder, llevat que sigui d’aplicació preferent algun dels límits al dret d’accés a la informació pública, legalment previstos o que pugui oposar-se alguna causa legal d’inadmissió de la sol·licitud.
Quins límits hi ha al dret d'accés a la informació pública?
1. El dret d’accés a la informació pública pot ésser denegat o restringit si el coneixement o la divulgació de la informació comporta un perjudici per a:
• a) La seguretat pública.
• b) La investigació o la sanció de les infraccions penals, administratives o disciplinàries.
• c) El secret o la confidencialitat en els procediments tramitats per l’Administració pública, si el secret o la confidencialitat són establerts per una norma amb rang de llei.
• d) El principi d’igualtat de les parts en els processos judicials o la tutela judicial efectiva.
• e) Els drets dels menors d’edat.
• f) La intimitat i els altres drets privats legítims.
• g) El secret professional i els drets de propietat intel·lectual i industrial.
2. El dret d’accés a la informació pública també pot ésser denegat o restringit si la informació té la condició de protegida i així ho estableix expressament una norma amb rang de llei (art. 21, de la Llei 19/14).
Què s’ha de pagar?
L'accés a la informació és gratuït. En el cas que la sol·licitud suposi l'obtenció de còpies, s'aplicarà la taxa establerta, a l’ordenança fiscal núm. 7.
- Per cada full de tamany A3 i A4, tant en suport paper com en suport digital: 0,50 €
- Per cada full de tamany superior a A3:
En suport digital i en qualsevol tamany: 2 €
En suport paper tamany A1 i A2: 4,10 €
En suport paper tamany A0 i superior: 6,10 €
Els estudiants i pensionistes gaudiran d'una reducció del 50% de la taxa del servei de còpies.
Es pot reutilitzar la informació pública?
La informació pública pot ésser reutilitzada amb qualsevol objectiu lícit, especialment la reproducció i divulgació per qualsevol mitjà de les dades objecte d’informació pública i la creació de productes o serveis d’informació amb valor afegit basats en aquestes dades (art. 16.2, Llei 19/14).
La reutilització de la informació pública és lliure i no està subjecta a restriccions, llevat dels supòsits en què, per via reglamentària, se sotmeti a l’obtenció d’una llicència de reconeixement de creative commons, per raó de la tutela d’altres drets o béns jurídics, o a la sol·licitud prèvia de l’interessat (art. 17.1, Llei 19/14).
S’ha de garantir que en el procés de reutilització no s’altera el contingut de la informació reutilitzada ni se’n desnaturalitza el sentit, i també cal citar la font de les dades i indicar la data de la darrera actualització (art. 17.3, Llei 19/14).
Quin és el procediment per resoldre?
Un cop presentada la sol·licitud, l’Ajuntament de Sant Boi de Llobregat lliura un avís de recepció i disposa del termini màxim d’un mes per a la tramitació de la sol·licitud d’accés a la informació i pel lliurament de la informació.
La persona sol·licitant té dret a presentar recurs si se li denega totalment o parcial la informació demanada.
Contra aquest acte administratiu, que és definitiu en via administrativa, es pot interposar recurs de reposició davant l'òrgan que l'ha dictat, en el termini d'un mes a comptar des del dia següent al de la recepció de la notificació.
També es pot interposar una reclamació davant la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública (GAIP) en el termini d'un mes a comptar des del dia següent de la recepció de la notificació.
La reclamació és gratuïta i voluntària.
La Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (GAIP) s’encarrega de vetllar pel compliment i les garanties del dret d’accés a la informació pública, de les administracions públiques catalanes.
Accés per a presentació un Reclamació davant la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública (GAIP)
- Data d'inici de la publicació:
- 14/07/2023 10:55
Accions del document