Pl. Ajuntament, 1 - 08830 Sant Boi de Llobregat

Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals

La descripció del fons municipal -NODAC-

Àrea d'Identificació

1.1 - Codi de referència: CAT/AAMSBL/M0001.
1.2 - Títol: Ajuntament de Sant Boi de LLobregat.
1.3 - Data(es): 1945 - en curs.
1.4 - Nivell de descripció: Fons.
1.5 - Volum i suport UD: 1750 m/l - Paper/Electrònic.

Àrea de context

2.1 - Nom del productor

Ajuntament de Sant Boi de LLobregat.

2.2 - Història dels productor

La població de Sant Boi de LLobregat està situada al delta del riu LLobregat, en un punt estratègic que permet dominar el delta, travessar el riu i protegir els camins. El primers nuclis de població s'assentaren ja a la prehistòria, i fou força important la presència romana.

A l'Edat Mitjana la vila de Sant Boi estava dividida en diverses juridisccions feudals; els veïns de la vila, constituïts en el Consell General elegien el batlle i jurats, que actuaven com a representats de les diferents juridiccions. Amb el temps es limità el nombre de persones que intervenen en el afers comunals, restringint-se el Consell a 30 persones, deu per cada jurisdicció - Alou, Reial i Pobla-.

A mitjans del segle XVI es creà el càrrec de clavari com a responsable dels diners del Comú; com a notari actuava el rector de la parròquia de Sant Baldiri, per la qual cosa podem trobar documents d'aquesta època a l'Arxiu Parroquial.

Al segle XVII s'iniciaren les obres per a la realització de la Casa de la Vila, a l'actual carrer de Joan Bardina. Des del 1610 coneixem l'existència d'un reglament, les "Ordinacions", que foren modificades posteriorment i que regulaven les activitats quotidianes dels vilatans: conreus, pastures, drets, etc.

Amb el decret de Nova Planta, els batlles i jurats passaren a ser de renovació anual; més tard s'incorporaren a l'administració municipal els diputats i síndics, encarregats de l'abastament, el mercat i les provisions. Mica en mica l'administració municipal consolidà les seves competències amb referència a la seguretat, la instrucció pública, la beneficència, etc. actuant molts cops com a transmissor de les disposicions del governs de l'època per ser l'administració més propera al ciutadà.

A finals del segle IXI es construí l'actual edifici consistorial, que ha patit posteriors modificacions amb l'objectiu d'adaptar-se a les noves necessitats. Amb l'arribada de la democràcia, la institució municipal va iniciar un procés de modernització amb l'objectiu de crear una administració eficient i eficaç. Seguint aquests criteris, l'any 1990, es va crear el Departament de Patrimoni cultural, en el qual s'integra l'Arxiu Històric per a la protecció del patrimoni documental. Per a la gestió de l'Arxiu Administratiu es va crear el Departament d'Arxiu i Documentació, per donar una resposta al creixent volum documental que l'administració estava produint.

2.3 - Història arxivística

Els primers documents que es conserven de l'Ajuntament de Sant Boi de Llobregat es corresponen amb la construcció del primer edifici consistorial del segle XVII, essent bàsicament documents de caràcter fiscal. També podem trobar documents que fan referència al govern municipal de l'Edat Mitjana en els manuals notarials conservats a l'Arxiu Parroquial de Sant Baldiri. En el segle XVIII s'inicia la sèrie Correspondència, mentre que les sèries pròpies del govern municipal, actes i acords municipals, s'inicien l'any 1769, a partir de les disposicions de Carles III. Aquestes dues sèries, "Correspondència" i "Actes i acords municipals", tenen la seva continuïtat fins a l'actualitat, sense salts documentals importants i bon estat conservació.

El fons municipal de l'Ajuntament va romandre des de la Casa de la Vila. L'any 1985, la incorporació d'un arxiver significà l'inici d'actuacions arxivístiques per poder garantir l'accés i la conservació dels documents; es realitzaren el primers tractaments per a la identificació dels fons, classificació i descripció. El 1995 els fons històric fou traslladat a Can Torrents -edifici emblemàtic- amb l'objectiu de poder dotar un equipament que pogués garantir els serveis que com a tal ha de prestar l'Arxiu Històric. Per altra banda, l'Arxiu Administratiu va romandre a l'edifici consistorial, i es va iniciar el procés d'implantació del Sistema de gestió documental que garantís una gestió correcta del fons documental.

2.4 - Dades sobre l'ingrés

El fons creix per la pròpia gestió de l'organització municipal.

Àrea de contingut i estructura

3.1 - Abast i contingut

Documents produïts i rebuts per l'Ajuntament de Sant Boi de LLobregat en l'exercici de les seves competències i funcions. Aquestes competències s'exerxeixen en el marc de la Gestió i Ordenació del Territori i de la Gestió dels Serveis del Ciutadà.

3.2 - Sistema d'organització

El sistema d'organització dels documents de l'Ajuntament, en qualsevol tipus de suport o format, tant en fase activa i semiactiva, és el Sistema de gestió documental, únic, integrat i corporatiu aprovat pel Ple de 21 de juliol de 2008.

3.3 - Informació sobre avaluació, tria i eliminació

S'apliquen les Taules d'Avaluació Documental realitzades per la Comissió Nacional d'Avaluació i Tria de la documentació i publicades al DOGC per la Conselleria de Cultura.

3.4 - Increments

60,00 m/l anuals de mitjana (=metres ingressats - metres que surten). L'increment a l'Arxiu Central es produeix a partir de les transferències realitzades des dels departaments gestors -ingressos- i restant els documents que són eliminats a partir de l'aplicació de les Taules d'Avaluació documental i dels processos de depuració del propi departament.

Àrea de relacions

5.3 - Documentació relacionada

Els documents de conservació permanent i valor històric estan disposats a l'Arxiu Històric Municipal, a la masia de Can Torrents.

Àrea de control de descripció

7.1 - Autoria i data(es): Roser Latorre, Unitat d'Arxiu i Documentació, novembre de 2007. Revisió març de 2015.

7.3 - Regles i convencions: NODAC i ISAD(G).[anexo M001_acces.pdf eliminado por M Roser Latorre Tafanell/AJUNTAMENT DE SANT BOI DE LLOB.]

Data d'inici de la publicació:
20/03/2024 14:21

Accions del document

5418 nombre de visites any actual

205942 nombre de visites des de l'inici del Portal

Portals de Transparència